Helsinginkadun ja Fleminginkadun kulmassa sijaitseva As Oy Pohjansäde on yli satavuotias helsinkiläinen taloyhtiö, jonka asukkaat ovat viime vuosina tottuneet erilaisiin remontteihin. Yhtiössä on uusittu muun muassa putket, kylpyhuoneet ja vessat, ilmanvaihto sekä kellarit ja saunat. Remonteista helpoin oli älylämmityksen asennus, jonka ansiosta talovanhus käyttää nyt 20 prosenttia vähemmän lämmitysenergiaa kuin aiemmin.
”Remontteja on ollut enemmän tai vähemmän koko ajan sen ajan, mitä olen täällä asunut. Jo tänne muuttaessa kattoremontti oli käynnissä”, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Marika Kokkinen-Eurén naurahtaa.
Lisäremonttien pelko ei estänyt taloyhtiötä tarttumasta Wattisen tarjoukseen älylämmityksen asentamisesta. Kokkinen-Eurén on tyytyväinen siihen, kuinka näppärästi asennustyöt sujuivat.
”Aika monta remppaa tässä on koettu, mutta Wattisen asennustyöt eivät näkyneet normaalissa elämässä oikein millään tavalla. Jossain vaiheessa sieltä tuli asentaja käymään asunnossa, mutta se oli tosi pieni juttu”, hallituksen puheenjohtaja kiittelee.
Halu saada talovanhukseen moderni älylämmitys kumpusi Kokkinen-Eurénin mukaan siitä, että energian koettiin menevän hukkaan arjen havaintojen perusteella.
”Putkiremontin jälkeen huomasimme esimerkiksi, että rapussa oli todella kuuma. Tästä tuli sellainen olo, että meneeköhän energiaa nyt hukkaan. Samoihin aikoihin Wattinen otti yhteyttä ja kiinnostuimme heti.”
Silmiä avaava kartoitus
Viimeistään Wattisen palveluun kuuluva kartoitus vahvisti sen, että ongelmia energiankulutuksessa oli, ja että kulutus oli todella suurta.
”Se oli oikeastaan silmiä avaava kokemus. Silloin päätimme järkeistää kulutusta, ja Wattinen oli tähän kiinnostava palvelu. Esimerkiksi itselläni on se toive, että vaikkapa reissussa ollessa ja öisin pääsee säätämään lämmitystä pienemmäksi. Tykkään kyllä kotona oleskellessa lämmöstä, mutta hukkaanhan se menee poissa ollessa,” Kokkinen-Eurén pohtii.
Talossa asuu myös paljon nuorisoa ja Kokkinen-Eurén kertoo heidän ottaneen Wattisen mielenkiinnolla vastaan: ”He ovat yleisesti kiinnostuneita kaikesta, mitä puhelimella pääsee säätämään. Ylipäätänsä yhtiökokouksessa oli jo esittelyn aikana innokasta porukkaa ja viesti oli se, että taloyhtiö menee tällä hetkellä oikeaan suuntaan.”
Asukkaiden aktiivisuus onkin auttanut taloyhtiötä pienentämään kaukolämmön kulutusta 20 prosenttia. Sen lisäksi, että Wattinen optimoi lämmitystä kokonaisuutena, on asukkaiden itse mahdollista vaikuttaa kulutukseen. Pohjansäteen asunnoista jo puolessa on käytössä Wattisen sovellus, jolla voi säätää ja ajastaa oman asunnon lämmitystä. Valtaosa sovelluksen käyttäjistä on laskenut lämpötilaa yöajaksi tai ollessaan poissa kotoa pidempiä aikoja. Myös lämpötilan säätötarkkuus on nyt taloyhtiössä hyvä, mikä parantaa asumismukavuutta, sillä kussakin asunnossa toteutuu sinne haluttu lämpötila.
”Olemme myös tutkineet mahdollisuutta saada asukkaille tarkempaa dataa veden kulutuksesta. Ilmastoasiat ovat itselleni tärkeitä ja näillä toimenpiteillä yhdessä Wattisen kanssa uskon, että saamme tästä taloyhtiöstä entistä ympäristöystävällisemmän”, hallituksen puheenjohtaja jatkaa.
Näin Wattinen asennetaan taloyhtiöön
Wattisen asennuksen yhteydessä asunnoissa vaihdettiin ainoastaan patterien yhteydessä olevat termostaatit, joita asukkaat voivat säätää joko käsin pyörittämällä tai älypuhelinsovelluksella etänä. Sovelluksella säädöt ja ajastukset vaikkapa yöksi tai poissaolojen ajaksi onnistuvat helposti, ja näin asukas saa haluamansa lämpötilat eri ajankohtina ja voi samalla tehdä arjen ilmastotekoja.
Kiinteistön yleisiin tiloihin asennettiin yhteyslaitteet termostaattien verkkoyhteyttä varten ja päävesimittariin lisättiin laite kiinteistön vedenkulutuksen mittauksia ja vuotohälytyksiä varten. Kiinteistökohtainen vedenkulutuksen mittaus on halutessa laajennettavissa huoneistokohtaiseen mittaukseen.
”Wattinen soveltuu vesikiertoista patterilämmitystä käyttäviin kerrostaloihin, joissa halutaan tasapainottaa lämmitystä, karsia turhaa energiankulutusta ja tarjota asukkaille yksilöllistä lämmönsäätöä. Käyttöönottoon liittyvässä alkukartoituksessa havaitaan lisäksi usein lämmityksen piilossa olleita epäkohtia, jotka voidaan samassa yhteydessä korjata tai tehdä toimenpidesuunnitelma”, Wattisen liiketoimintajohtaja Olli Rasia kertoo.