YLEISET EHDOT

Wattinen-palvelun yleiset ehdot

1. Ehtojen soveltamisala

Nämä ehdot koskevat DNA Oyj:n (jatkossa ”Palveluntarjoaja”) Asiakkaalle toimittamaa Wattinen-palvelukokonaisuutta (jatkossa ”Palvelu”).

”Asiakas” tarkoittaa näissä ehdoissa oikeushenkilöä, joka on tehnyt sopimuksen Palvelusta. Oikeushenkilö voi olla esimerkiksi asunto-osakeyhtiö, kiinteistöosakeyhtiö, asuntosäätiö, asuntovuokrayhtiö tai muu yritys.

”Asukas” -sanalla tarkoitetaan asukasta (huoneistonhaltija), jonka huoneistoon Palveluun liittyviä toimintoja liitetään. 

”Palveluntarjoaja” -sanalla viitataan DNA:han. DNA voi käyttää omia sopimuskumppaneita ja alihankkijoita valitsemallaan tavalla palvelun toimituksessa ja toteutuksessa. 

”Sopimuksella” tarkoitetaan Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välistä sopimusta Palvelusta tai palvelukokonaisuudesta.

2. Palvelun yleiskuvaus

Wattinen-palvelu on DNA:n kehittämä älykäs tapa ohjata ja seurata asuinkiinteistöjen keskeisiä taloteknisiä toimintoja. Palvelun ydin on Wattisen hallinta-alusta, joka yhdistää eri toiminnallisuudet yhteen, reaaliaikaisesti seurattavaan ja hallinnoitavaan paikkaan. Palvelu koostuu hallinta-alustan lisäksi kulloinkin tarjolla olevia toiminnallisuuksista, jotka on kuvattu tarkemmin Palvelun palvelukuvauksessa, ja joilla Palvelun kokonaisuus optimoidaan kohteen ja asiakastarpeen mukaan. Asiakas ja Palveluntarjoaja sopivat Sopimuksella, mitkä Palvelun palvelukuvauksen mukaiset toiminnallisuudet kuuluvat Asiakkaan valitsemaan palvelukokonaisuuteen.

Palvelun laatu, ominaisuudet ja palvelutaso on kuvattu palvelukuvauksessa tai muussa Asiakkaalle annettavassa sopimusasiakirjassa.

3. Palvelun toimitus 

Palveluntarjoaja toimittaa Palvelun sellaisena kuin Sopimuksessa on sovittu ja voimassa olevassa Palvelukuvauksessa kuvattu. Asiakas ja Palveluntarjoaja sopivat toimitusajan tai enimmäistoimitusajan Sopimusta tehtäessä. Palveluntarjoaja toimittaa Palvelun viimeistään sovittuna toimitusaikana. Jos toimitusajasta ei ole sovittu, Palveluntarjoaja toimittaa Palvelun kohtuullisessa ajassa Sopimuksen solmimisesta. 

Asiakkaalla on velvollisuus myötävaikuttaa palvelun toimittamiseen ja huolehtia, että Asiakkaan vastuulle kuuluvat toimituksen edellytykset ovat kunnossa toimituksen hetkellä.

Palvelun toimittamiseksi Asiakas sitoutuu järjestämään pääsyn tarvittaviin tiloihin, kuten kaikkiin huoneistoihin ja kiinteistön yhteisiin tiloihin, sekä tiedottamaan kaikki asukkaat asiasta ellei toisin ole sovittu. Lisäksi Asiakas sitoutuu siihen, että muut Palvelun toimittamisen edellyttämät puitteet, kuten yleisiin tiloihin asennettavan laitteiston vaatimat turvalliset tilat ja sähkö, on saatavilla. Mikäli Palvelun vaatimien laitteiden asennus kaikkiin huoneistoihin ja tiloihin ei Palveluntarjoajasta riippumattomasta syystä onnistu sovitusti tai sovittuna ajankohtana, veloitetaan lisäasennuskäynneistä voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun Palveluntarjoaja on omalta osaltaan tehnyt Palvelun käyttöönottamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Asiakkaan on reklamoitava toimituksen mahdollisista puutteista kahdeksan (8) päivän kuluessa toimituksesta tai toimitus katsotaan hyväksytyksi. Toimitus katsotaan hyväksytyksi myös, jos Asiakas ottaa Palvelun käyttöön. Jos Palvelun toimitus myöhästyy Asiakkaasta johtuvasta syystä, on Palveluntarjoajalla oikeus aloittaa Palvelun laskutus alun perin sovitusta toimituspäivästä lukien.

4. Palvelun laitteet

Asiakkaan kanssa sovitaan Sopimuksella, myydäänkö Palveluun liittyvät laitteet Asiakkaalle vai kuuluvatko ne Palveluun. Palveluun liittyvien Asiakkaalle myytyjen laitteiden omistusoikeus ja vaaranvastuu siirtyy asiakkaalle laitteen luovutushetkellä. Asiakkaalle myydyillä laitteilla on valmistajan myöntämä takuu, jonka osalta noudatetaan valmistajan takuuehtoja. 

Muut kuin Asiakkaalle myydyt Palveluun kuuluvat laitteet pysyvät Palveluntarjoajan omistuksessa.

Palveluntarjoaja perehdyttää Asiakkaan Palvelun laitteiden käyttöön. Asiakkaalle jätetään asennusta koskeva dokumentaatio. 

Asiakkaan tulee käsitellä kaikkia Palveluun kuuluvia laiteita huolellisesti ja niiden mukana toimitettujen käyttöohjeiden mukaisesti. Palvelukuvauksessa on tarkemmin kuvattu Palveluun kuuluvien laitteiden asennuksen ja huollon vastuukysymykset.

 

5. Palveluntarjoajan oikeudet ja velvollisuudet

Palveluntarjoaja vastaa siitä, että sen vastuulla olevat tehtävät tehdään huolellisesti ja ammattitaitoisesti. Palveluntarjoaja vastaa siitä, että toimitettu Palvelu täyttää sopimuksessa ja palvelukuvauksessa sille määritellyt ominaisuudet ja vaatimukset. 

Palveluntarjoaja tarjoaa palvelun jatkuvana 24/7. Palveluntarjoaja pyrkii omalta osaltaan minimoimaan palvelukatkokset ja pyrkii informoimaan mahdollisista käyttökatkoista ja saattamaan palvelun Asiakkaan ja Asukkaiden käytettäväksi käyttökatkosta tai muusta mahdollisesta Palveluun liittyvästä ongelmasta tiedon saatuaan. Palveluntarjoaja testaa palvelut järjestelmän käyttöönoton yhteydessä.

Pois lukien Palveluntarjoajan alihankkijat sekä Palveluntarjoajan omat tietoliikenneverkot, Palveluntarjoajan vastuu ei ulotu koskaan kolmannen osapuolen toimintaan tai kolmannen osapuolen tietoliikenneverkon sekä niiden mahdollisiin vaikutuksiin palvelun toimivuuteen. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa Asiakkaan tai Asukkaan vastuulla olevan laitteiston tai sen käytön mahdollisesti aiheuttamista vioista tai häiriöistä eikä niistä aiheutuvista seuraamuksista eikä muista Asiakkaan tai Asukkaan vastuulla olevista asioista.

 

6. Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet

Asiakkaan tulee antaa Palveluntarjoajalle riittävät ja oikeat tiedot Sopimuksen mukaisen Palvelun ja laitteiden toimittamiseksi. Asiakkaan tulee viivytyksettä ilmoittaa kirjallisesti Palveluntarjoajalle sellaisista teknisistä tiedoista, jotka voivat vaikuttaa Palvelun toimivuuteen.

Asiakas vastaa siitä, että kiinteistö ja sen rakenteet ja järjestelmät ovat Asiakkaan Palveluntarjoajalle antamien tietojen mukaisia. Mikäli Palvelun toimituksen tai asennuksen yhteydessä ilmenee, että kiinteistössä on Asiakkaan vastuulle kuuluvia puutteita, jotka estävät Palvelun asennuksen tai käytön, ja joita Asiakas ei ole tilauksesta sovittaessa tuonut esiin, sopivat Palveluntarjoaja ja Asiakas yhdessä tehdäänkö tarpeelliset lisätyöt Asiakkaan toimesta, tilataanko ne lisätyönä Palveluntarjoajalta vai puretaanko sopimus. Mikäli Asiakas ei halua Palvelun käytön edellyttämiä lisätöitä tehdä tai teettää kolmannella osapuolella, on Palveluntarjoajalla oikeus veloittaa tarpeettomaksi jääneen asennuskäynnin kustannukset Asiakkaalta kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti. 

Asiakas vastaa siitä, että Palveluntarjoajalla on oikeus käsitellä Asukkaan henkilötietoja Sopimuksen täytäntöönpanemiseksi ja Palvelun tuottamiseksi silloin, kun Palveluntarjoaja toimii henkilötietojen käsittelijän roolissa näiden ehtojen kohdassa 10 ja Palvelun tietosuojaselosteessa tarkemmin kuvatulla tavalla.

Palvelua saa käyttää ainoastaan Sopimuksen, palvelukuvauksen ja näiden ehtojen sekä lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.

Asiakas tai Asukas ei saa mitään Palveluun liittyviä oikeuksia, paitsi oikeuden käyttää Palvelua näiden ehtojen mukaisesti.

Asiakkaalla tai asukkaalla ei ole oikeutta Palvelun tai sen osan julkaisemiseen tai edelleen luovuttamiseen. Kielto koskee sekä vastikkeellisia että vastikkeettomia luovutuksia sekä tilanteita, joissa Palvelu saatetaan kolmansien saataville. Edellä mainitusta huolimatta Asiakas voi myöntää pääsyn Palvelun hallintapaneeliin valitsemilleen isännöinti- tai huoltotoimijoille.

Asiakkaalla tai asukkaalla ei ole oikeutta muodostaa Palvelusta tai sen osasta toista teosta tai toista palvelua. Asiakkaalla tai asukkaalla ei ole oikeutta hyödyntää Palvelua tai sen osaa, Palvelun erityisiä ominaisuuksia tai Palvelusta ilmeneviä raportointi- tai muita tietoja kaupallisesti omassa toiminnassaan ilman Palveluntarjoajan nimenomaista ja kirjallista etukäteistä suostumusta.

Asiakkaan tai Asukkaan Palvelun väärinkäytöstä tai laiminlyönnistä mahdollisesti aiheutuvat huoltotoimenpiteet tai huoltokäynnit eivät kuulu Palveluun. 
Mikäli näistä syistä johtuvia huoltotoimenpiteitä tai -käyntejä tehdään Palveluntarjoajan toimesta, laskuttaa se niistä Asiakasta kulloinkin voimassa olevien hintojen mukaisesti.

Asiakas voi myöntää pääsyn lämmityksen säätöohjelmaan valitsemilleen isännöinti- tai huoltotoimijoille.

 

7. Palvelun käyttöoikeus

Asiakkaalla on oikeus käyttää Palvelua Sopimuksessa, näissä sopimusehdoissa, palvelukuvaksessa sekä mahdollisissa käyttöohjeissa kerrotulla tavalla. Palveluntarjoaja huolehtii siitä, että Asiakkaalla on mahdollisuus käyttää Palvelua sovitulla tavalla. 

Palveluun ja sen tietosisältöön liittyvät omistus- ja immateriaalioikeudet kuuluvat Palveluntarjoajalle tai kolmannelle taholle, esimerkiksi ohjelmiston omistajalle. Palveluntarjoaja myöntää Asiakkaalle rajoitetun käyttöoikeuden Sopimuksen voimassaoloajaksi sopimuksen mukaiseen Palveluun ja siihen liittyvään dataan. Palvelua ja sen yhteydessä käyttöoikeuksin luovutettuja laitteistoja, ohjelmistoja, dataa, asiakirjoja ja muuta aineistoa on käytettävä 
Palveluntarjoajan tai kolmannen tahon, kuten ohjelmiston omistajan, antamien ohjeiden mukaisesti ja vain sovittuun tarkoitukseen.

Asiakkaalla ei ole ilman Palveluntarjoajan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta oikeutta kopioida, kääntää tai muuttaa Palveluun liittyvää dataa, asiakirjoja tai ohjelmistoja taikka luovuttaa niitä kolmannelle, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu. Käyttöoikeuden päättyessä Asiakkaan on Palveluntarjoajan pyynnöstä omalla kustannuksellaan palautettava tai hävitettävä hallussaan oleva alkuperäinen luovutettu materiaali sekä siitä mahdollisesti valmistetut kopiot. Tällaisia luovutettuja materiaaleja ovat esimerkiksi ohjelmistot, niiden ohjekirjat sekä niistä asennetut ja/tai muuten tehdyt kopiot.

 

8. Palvelun sisältö

Palveluntarjoaja vastaa Palvelussa olevan tiedon tai muun materiaalin oikeellisuudesta, täsmällisyydestä ja kattavuudesta edellyttäen, että Asiakas käyttää Palvelua Sopimuksen, näiden sopimusehtojen ja Palveluntarjoajan mahdollisesti erikseen antamien ohjeiden mukaisestiPalvelussa annettavia tietoja, ohjeita tai neuvoja ei kuitenkaan ole tarkoitettu juridisiksi, kaupallisiksi tai muutoin Palveluntarjoajaa sitoviksi tiedoiksi, ohjeiksi tai neuvoksi, eikä Asiakas tai Asukas siten voi vedota niihin. Niiden perusteella ei myöskään voi esittää Palveluntarjoajaa kohtaan vaatimuksia.

9. Immateriaalioikeudet

9.1 Palvelun immateriaalioikeudet

Palvelun sisältö ja ulkoasu ovat tekijänoikeuden suojaamia. Palvelussa olevaan aineistoon saattaa myös sisältyä lailla suojattuja tavaramerkkejä. Palvelun kaikki oikeudet, tekijänoikeudet ja muut immateriaalioikeudet, ovat Palveluntarjoajalla tai muilla Palveluun sisältöä tuottavilla sisällöntuottajilla. Palveluun kuuluvien ohjelmien oikeudet ovat lisenssinhaltijoilla.

9.2 Immateriaalioikeuden loukkaus

Palveluntarjoaja vastaa siitä, että Palvelu ei Sopimusta solmittaessa loukkaa kolmannen osapuolen Suomessa voimassa olevaa immateriaalioikeutta. Immateriaalioikeudella tarkoitetaan muun muassa patentti-, tavaramerkki- ja tekijänoikeutta. 

Mikäli asiakasta vastaan nostetaan kanne tai esitetään vaatimuksia sillä perusteella, että Palveluntarjoajan toimittaman Palvelun käyttäminen Suomessa loukkaa suojattua immateriaalioikeutta, Palveluntarjoaja huolehtii parhaaksi katsomallaan tavalla Asiakkaan puolustuksesta ja korvaa Asiakkaan maksettavaksi lainvoimaisesti tuomitut korvaukset. Palveluntarjoajan vastuu edellyttää, että Asiakas ilmoittaa vaateista kirjallisesti Palveluntarjoajalle välittömästi niistä tiedon saatuaan ja samalla valtuuttaa Palveluntarjoajan huolehtimaan Asiakkaan eduista ja antaa Palveluntarjoajalle asian hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot, valtuutukset ja avun.

Palveluntarjoaja ei vastaa Asiakkaalle oikeudenloukkauksesta, joka aiheutuu siitä, että Palvelua on Asiakkaan tai kolmannen tahon toimesta muutettu, Palvelua on käytetty tarkoitukseen, johon sitä ei ole suunniteltu tai tarkoitettu, Palvelua käytetään yhdessä kolmannen osapuolen toimittaman tai Asiakkaan itse tuottaman tuotteen tai palvelun kanssa, taikka jos Palvelua käytetään vastoin sopimusehtoja tai Palveluntarjoajan antamia ohjeita.

10. Henkilötiedot ja tietoturva

Palveluntarjoaja toimii Palvelussa käsiteltävien tietojen itsenäisenä rekisterinpitäjänä tai käsittelijän roolissa riippuen henkilötietojen käsittelyn luonteesta. Mikäli Palveluntarjoaja katsoo, että tässä sovittu on ristiriidassa pakottavan lainsäädännön kanssa, tulee Palveluntarjoajan tiedottaa Asiakasta, minkä seurauksena Palveluntarjoaja ja Asiakas pyrkivät yhteistyössä neuvottelemaan tarvittavista muutoksista, jotta osapuolten toimintaa 
täyttää pakottavan lainsäädännön vaatimukset. 

Henkilötietojen käsittelystä kerrotaan Palvelun tietosuojaselosteessa, joka löytyy Palveluntarjoajan verkkosivuilta. 

Palveluntarjoaja säilyttää kaikki Asiakasta ja Asukkaita koskevat tai kyseisten tahojen lähettämät tiedot luottamuksellisina. Palveluntarjoaja järjestää Palvelunsa tietoturvan yleisesti hyväksyttävällä tavalla ja tehokkaasti ja pyrkii asianmukaisin teknisin ratkaisuin estämään asiattomien pääsyn tietojärjestelmiinsä. Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää asiakassuhteessa hankkimaansa kokemusta, ammattitaitoa ja -tietoa hyväkseen samoin kuin palvelun tuottamisessa syntyneitä tietoja ja tuloksia, ellei hyvästä liiketavasta, laista tai muusta viranomaisien antamista määräyksistä muuta johdu. Asiakas ja Asukkaat vastaavat omien tietojärjestelmiensä ja verkkoyhteyksiensä tietoturvan asianmukaisesta hoitamisesta.

11. Hinnat ja maksaminen

Ellei Palvelulle ole sovittu hintaa, noudatetaan Palveluntarjoajan tilaushetkellä voimassa olleen hinnaston mukaista hintaa. 

Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa toistaiseksi voimassa olevan Sopimuksen Palvelun hintaa ilmoittamalla muutoksesta Asiakkaalle kirjallisesti vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen muutoksen voimaantuloa. 

Jos Palveluntarjoajan alihankkija tai muu kolmas osapuoli, joka tuottaa osan Palvelusta, muuttaa omaa hinnoitteluaan, on Palveluntarjoajalla oikeus tehdä vastaava muutos omaan hinnoitteluunsa.

Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, Sopimuksen mukaisiin hintoihin sisältyvät viranomaisten määräämät julkiset maksut lukuun ottamatta arvonlisäveroa, joka lisätään hintoihin voimassa olevien säännösten mukaisesti.

Asiakas on velvollinen suorittamaan Palvelusta perittävän maksun viimeistään laskun eräpäivänä. Viivästyneestä maksusta Palveluntarjoajalla on oikeus periä korkolain mukainen viivästyskorko eräpäivästä lukien sekä muut mahdolliset perintäkulut. 

Palveluntarjoajalla on oikeus estää Asiakkaan pääsy Palveluun, mikäli maksu on viivästynyt eikä sitä makseta kahden (2) viikon kuluessa maksuhuomautuksen lähettämisestä. Palveluntarjoajalla on oikeus periä kohtuullinen korvaus Palvelun uudelleen avaamisesta. 

12. Palvelun viivästys, virhe ja vahingonkorvaus

12.1 Toimituksen viivästys ja asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen 

Palvelun toimitus on viivästynyt, jos Palvelua ei ole toimitettu sovittuna ajankohtana, eikä tämä johdu Asiakkaasta tai hänen vastuullaan olevasta seikasta. 

Asiakkaalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos Palveluntarjoaja tai Palveluntarjoajan käyttämä sopijakumppani osoittaa viivästyksen johtuneen sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota sen ei kohtuudella voida edellyttäneen ottaa huomioon Sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia se ei ole kohtuudella voinut välttää tai voittaa. Tällaisia ovat esimerkiksi ylivoimainen este taikka Asiakkaan toiminnasta, laiminlyönnistä, 
kiinteistön tai sen rakenteen puutteellisuudesta johtuva viivästys. 

Jos kertamaksullinen toimitus tai sen osa viivästyy Palveluntarjoajan tuottamuksesta yli kaksi (2) viikkoa ja viivästyksestä on aiheutunut Asiakkaalle kustannuksia, Palveluntarjoaja maksaa Asiakkaan vaatimuksesta viivästyssakkoa, joka on 1 % myöhästyneen toimitusosan hinnasta jokaiselta täydeltä viivästyneeltä viikolta, kuitenkin yhteensä enintään kymmeneltä viikolta. Tasasuuruisin kuukausittaisin maksuin maksettavan toimituksen maksuvelvollisuus alkaa toteutuneesta toimituspäivästä. Tällöin 1 %:n viivästyssakko maksetaan edellä mainitulla tavalla kuukausimaksusta. Asiakkaalla ei ole oikeutta viivästyssakkoon, jos Asiakkaalle on hänen suostumuksellaan toimitettu lisämaksutta vastaava palvelu tai laite viivästyksen ajaksi. 

Viivästyksen aiheuttamasta todellisesta vahingosta Asiakkaalla on oikeus saada vahingonkorvausta vain siltä osin, kun vahinko ylittää viivästyskorvauksen määrän. Korvausta ei makseta välillisistä vahingoista, kuten saamatta jääneistä voitoista tai säästöistä muissa kiinteistön kuluissa. 

Muita korvauksia ei viivästyksen johdosta makseta.

12.2 Virhe, sen oikaisu ja hinnanalennus

Virhe

Palvelussa on virhe, jos sen laatu ei vastaa sovittua. Virhetilanteessa Asiakkaalla on ensisijaisesti oikeus vaatia oikaisua, ja toissijaisesti palvelutason alittumisesta sovittua hyvitystä. Palvelutasot on kuvattu palvelukuvauksessa tai muussa Asiakkaalle annettavassa sopimusasiakirjassa. 

Virheen ulkopuolelle jäävät seikat 

Sen lisäksi mitä kohdassa 9.6 sanotaan, virheenä ei pidetä 

  • sellaisia puutteita Palvelussa, jotka johtuvat Asiakkaan tai muun palvelua käyttäneen henkilön toiminnasta tai laiminlyönnistä taikka
  • Asiakkaan tai palvelua käyttäneen henkilön vastuulle kuuluvasta seikasta tai satunnaisia ja lyhytaikaisia käyttökatkoksia.

Palvelulle ei voida taata keskeytyksetöntä toimivuutta. Palvelun käytettävyydessä saattaa ilmetä häiriöitä, puutteita ja keskeytyksiä esimerkiksi tietoliikenneverkoissa johtuvista ongelmista, sähkökatkon ilmetessä tai ohjelmiston päivityksistä johtuen. Palveluntarjoaja ei vastaa siitä, että Palvelu ei ole käytettävissä esimerkiksi laitteiden paristojen tyhjennyttyä, kun paristojen vaihto on Asiakkaan vastuulla, sähkökatkojen tai tietoliikenneyhteysongelmien takia. Myös muita vastaavia käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä voi ilmetä ajoittain. Selvyyden vuoksi todetaan, että Palveluntarjoaja vastaa laitteiden paristojen vaihdosta siinä tapauksessa, että Sopimuksessa on sovittu, että laitteet kuuluvat Palveluun.

Palveluntarjoaja korjaa ne Palvelussa, toimituksessa, toimitetussa laitteessa tai tehdyssä työssä olevat virheet, jotka johtuvat Palveluntarjoajan vastuulla olevasta syystä, edellyttäen, että niistä on viipymättä reklamoitu Palveluntarjoajalle. Palveluntarjoaja vastaa korjauskuluista, muita korvauksia ei makseta. 

Palveluntarjoajalla ei ole virheen korjausvelvollisuutta, mikäli virhe on aiheutunut Palveluntarjoajasta riippumattomasta syystä, kuten Palvelun virheellisestä käytöstä, puutteellisesta huollosta, Asiakkaan toimintaympäristön puutteista, sähköverkon vioista, Asiakkaan vastuulla olevista laitehäiriöistä taikka huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä Palvelun käyttöä tai huoltoa koskevien ohjeiden taikka Palvelun ympäristövaatimusten 
noudattamisessa tai Palvelun piiriin kuulumattomista laitteista, teleyhteyksistä, ohjelmistoista tai määrityksistä taikka muun kuin Palveluntarjoajan tekemästä muutoksesta, korjauksesta, liitännästä tai käyttämästä tarvikkeesta tai muusta kolmannen osapuolen toiminnasta.

Palveluntarjoajan toimittamat ja kiinteästi asentamat laitteet korjataan Asiakkaan luona. Korjaamisen sijasta Palveluntarjoajalla on oikeus vaihtaa tai päivittää toimitukseen kuuluva Palvelu, laite tai ohjelmisto toiminnallisesti vastaavaan, jos korjaamisesta aiheutuisi Palveluntarjoajalle kohtuuttomia kustannuksia. Asiakkaan tulee maksaa laitteen tai Palvelun parannusta taikka käyttöiän pidennystä vastaava kohtuullinen korvaus Palveluntarjoajalle. 

Asiakkaan on korvattava Asiakkaan, Asukkaan tai Asiakkaan sopimuskumppanin tai alihankkijan Palveluntarjoajalle aiheuttama vahinko tai muu taloudellinen menetys, joka johtuu siitä, että Palvelua on käytetty Sopimuksen, palvelukuvauksen näiden ehtojen tai lain tai muiden viranomaissäädösten vastaisella tavalla.

12.3 Vahingonkorvaus virheestä ja toimet vahingon rajoittamiseksi 

Palveluntarjoaja korvaa Asiakkaalle tämän osoittamat Palvelun virheestä aiheutuneet välittömät vahingot, sikäli kun vahingot ylittävät palvelutason alittumisesta sovitut palveluhyvitykset. Korvauksen enimmäismäärä on rajattu vahingon aiheuttaneen Palvelun yhden kuukauden palvelulaskutusta vastaavaan määrään. 

Palveluntarjoaja korvaa Asiakkaalle tämän osoittamat Palvelun virheellisestä asennuksesta aiheutuneet välittömät vahingot, kuten esimerkiksi asennuksen yhteydessä Palveluntarjoajan huolimattomuudesta aiheutuneen vesivahingon. Asennusvirheestä aiheutuneen vahingon korvauksen enimmäismäärä on viisikymmentätuhatta (50 000) euroa.

Välillisistä vahingoista kuten käyttöhyödyn olennaisesta menetyksestä tai ansion menetyksestä korvataan vain ne menetykset, jotka johtuvat Palveluntarjoajan tahallisesta toiminnasta tai törkeästä huolimattomuudesta Sopimuksen täyttämisessä. Asiakkaan on esitettävä näyttö aiheutuneesta vahingosta. Korvausta ei makseta yksinomaan vahinkotapahtumasta aiheutuneesta vaivannäöstä. 

Asiakkaan on vahingon estämiseksi, sen sattuessa tai uhatessa ryhdyttävä sellaisiin toimiin vahingon torjumiseksi tai rajoittamiseksi, joita häneltä voidaan kohtuudella edellyttää. Jos Asiakas ei ryhdy kohtuullisiin toimiin vahingon torjumiseksi tai rajoittamiseksi, hän kärsii vastaavan osan vahingosta, joka on aiheutunut hänen vastuullaan olevista toimista.

12.4 Viivästys- tai virheilmoituksen tekeminen 

Vedotakseen virheeseen Asiakkaan on ilmoitettava siitä Palveluntarjoajalle kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta tai siitä, kun se olisi pitänyt havaita. Viivästymiseen Asiakkaan tulee vedota kohtuullisessa ajassa palvelun toimittamisen jälkeen. 

12.5 Ylivoimainen este

Palveluntarjoaja vapautuu sopimus- ja vahingonkorvausvelvoitteestaan, jos Sopimuksen noudattamista estää tai sitä viivästyttää ylivoimainen este. Ylivoimaisella esteellä tarkoitetaan seikkaa, jota Palveluntarjoaja ei voinut ottaa lukuun Sopimusta tehtäessä ja joka on Palveluntarjoajasta riippumaton. Tällainen seikka voi olla esimerkiksi kansallinen poikkeustila, työselkkaus, tulipalo, luonnonmullistus, energiajakelun keskeytys, 
lainsäännös tai viranomaismääräys tai -päätös, ulkopuolisen aiheuttama kaivuu- tai laitevahinko tai vastaava vahinko sekä edellä mainituista seikoista johtuvat sopijakumppanin toimitusvirheet. Jos Sopimuksen täyttäminen estyy tai viivästyy mainituista syistä, velvoitteen täyttämisaikaa jatketaan sen verran kun olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena. 

Asiakas vapautuu sopimusvelvoitteidensa täyttämisestä ylivoimaisen esteen tapauksissa. Niitä ovat esimerkiksi kansallinen poikkeustila, tulipalo, luonnonmullistus, maksuliikenteen keskeytys ja viranomaismääräys tai -päätös.

12.6 Huolto- ja kunnossapitotyö 

Palveluntarjoaja saa tilapäisesti ilman Asiakkaan suostumusta keskeyttää Palvelun tarjonnan tai rajoittaa sen käyttöä, jos toimenpide on välttämätön Palvelun huolto- tai kunnossapitotöiden tai tietoturvan vuoksi. Tällainen keskeytys ei ole virhe Palvelun toimituksessa.

13. Palvelun ja sopimusehtojen muutokset

13.1 Muutokset sopimusehtoihin ja palveluihin

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa sopimusehtoja, Palvelukuvausta ja palvelun ominaisuuksia sopimuskauden aikana, sekä lopettaa palvelun ominaisuuden tuottaminen kokonaan, jos siihen on perusteltu syy, eikä Asiakkaan kokema palveluiden kokonaistaso olennaisesti heikkene. 

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa Palvelua koskevia sopimusehtoja tai Palvelun ominaisuuksia Asiakkaan vahingoksi, jos muutos johtuu:

  • sopimus-, hinnoittelu-, - tai asiakaspalvelujärjestelyjen uudistamisesta tai yhdenmukaistamisesta kuten yhtiö- tai liiketoimintajärjestelyistä
  • tuotantokustannusten tai -rakenteen muuttumisesta
  • kolmansien osapuolten tuottamista palveluista johtuvista muutoksista, kuten palvelusopimuksen päättymisestä tai muuttamisesta
  • Palvelun tai sen ominaisuuden tuottamisen lopettamisesta
  • palveluiden kehittämisestä tai uudistamisesta, kuten vanhentuneen tekniikan korvaamisesta uudella
  • asiakkaan tai asiakasryhmien yksityisyyden suojan tai taloudellisen turvallisuuden suojaamisesta tai kehittämisestä
  • teknisistä järjestelmäuudistuksista
  • markkinatilanteen tai palvelun kysynnän muuttumisesta
  • toiminnan jatkuvuuden ja palvelutason turvaamisesta, kuten poikkeusoloihin varautumisesta tai tietosuojan tai tietoturvan ylläpitämisestä, 
    kehittämisestä tai muuttamisesta
  • muusta perustellusta syystä.

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia tai maksuja myös Asiakkaan vahingoksi, jos muutoksen taustalla on lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös. 

Palveluntarjoajalla on lisäksi oikeus tehdä sopimusehtoihin, palveluihin ja maksuihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen sisältöön. Tällaisia muutoksia voivat olla esimerkiksi toimenpiteet, jotka vaikuttavat palveluiden tekniikkaan tai palvelun ulkoasuun. Palveluntarjoajan palvelukuvauksiin tekemää muutosta ei pidetä sopimusehtojen muutoksena eikä se oikeuta asiakasta irtisanomaan sopimusta.

13.2 Sopimusehtojen ja palveluiden muutoksista ilmoittaminen ja seuraamukset

Palveluntarjoaja ilmoittaa Asiakkaalle hänen vahingokseen tehtyjen sopimusehtojen tai Palvelun ominaisuuksien muutoksesta ja sen perusteista kirjallisesti tai sähköisesti esimerkiksi laskun yhteydessä tai sähköpostilla, viimeistään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Jos muutos perustuu lainsäädännön muutokseen tai viranomaisen päätökseen, Palveluntarjoajalla on oikeus toteuttaa muutos siitä päivästä lähtien, kun muutos tai päätös tulee voimaan. Asiakkaan eduksi tehdyistä muutoksista ja muista kuin viestintäpalveluita koskevista muutoksista DNA ilmoittaa tapauskohtaisesti tarkoituksenmukaisella ja tehokkaalla tavalla.

Asiakkaalla on yhden (1) kuukauden ajan hänen vahingokseen tehtävästä muutoksesta tiedon saatuaan oikeus irtisanoa sen palvelun osan sopimus, jota muutos koskee. Palveluun sovelletaan uusia sopimusehtoja niiden voimaantulosta, jos asiakas ei irtisano sopimusta yhden (1) kuukauden kuluessa saatuaan tiedon muutoksesta. Asiakkaalla ei ole muutoksesta johtuvaa irtisanomisoikeutta, jos muutos on asiakkaan eduksi tai muuten merkitykseltään vähäinen, tai jos muutos johtuu viranomaisen päätöksestä tai muuten Palveluntarjoajasta riippumattomasta syystä kuten kolmannen osapuolen yksipuolisesti ilmoittamasta hinnanmuutoksesta. 

Palveluntarjoajalla on oikeus tuottaa sopimuksen mukainen palvelu parhaaksi katsomallaan tavalla. Palveluntarjoajalla on oikeus tehdä palvelun tekniikkaan ja käyttöön vaikuttavia muutoksia. Palvelun teknisessä toteutuksessa tehtävistä olennaisista muutoksista, joilla Palveluntarjoaja tietää voivan olla vaikutusta Asiakkaan laitteiden tai ohjelmistojen käyttöön, Palveluntarjoaja ilmoittaa Asiakkaalle kirjallisesti kohtuullisessa ajassa etukäteen. Jos ne edellyttävät muutoksia Asiakkaan laitteisiin ja ohjelmistoihin, Asiakkaan tulee omalla kustannuksellaan huolehtia tällaisista muutoksista.

Palvelun lopettamistilanteessa Palveluntarjoaja ilmoittaa Palvelun päättymisestä vähintään kuusi (6) kuukautta ennen Palvelun päättymistä.

14. Sopimuksen siirtäminen

Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Palvelun käyttöoikeutta taikka Palvelusta tehtyä Sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Palveluntarjoajan kirjallista etukäteistä suostumusta. Tässä sanottu ei kuitenkaan estä Asukasta käyttämästä Palvelua.

Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää Sopimus kokonaan tai osittain konsernin sisällä tai kolmannelle, jolle sopimuksen tarkoittama liiketoiminta siirtyy kaupan, liiketoimintasiirron, sulautumisen tai jakautumisen seurauksena tai muuhun niihin verrattavan järjestelyn seurauksena. Siirtävä Palveluntarjoaja tai vastaanottava taho ilmoittaa siirrosta Asiakkaalle hyvissä ajoin ennen siirron tapahtumista. 

Sopimukseen perustuvat Palveluntarjoajan saatavat voidaan siirtää kolmannelle. Kun Asiakas on saanut saatavien siirtoa koskevan ilmoituksen, voi hän suorittaa maksut vain siirronsaajalle

15. Sopimuksen päättyminen

15.1 Irtisanominen

Sopimus on voimassa toistaiseksi tai Sopimuksessa mainitun määräajan. 

Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus päättymään seuraavan kalenterikuukauden alusta kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla. 

Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa päättymään kesken sopimuskauden. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen Sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, ellei Asiakas viimeistään kolmea (3) kuukautta ja Palvelutarjoaja kuutta (6) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä ole irtisanonut Sopimusta päättymään määräaikaisen sopimuskauden loppuun.

Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimus tulee irtisanoa kirjallisesti.

15.2 Purkaminen

Osapuolella on oikeus purkaa tämä Sopimus, jos toinen osapuoli olennaisesti rikkoo sopimusehtoja, tulee maksukyvyttömäksi, joutuu konkurssiin tai selvitystilaan taikka kun muutoin on selvää, ettei toinen osapuoli taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi pysty asianmukaisesti täyttämään Sopimuksenmukaisia velvollisuuksiaan. 

Osapuolen on ilmoitettava Sopimuksen purkamisesta toiselle osapuolelle kirjallisesti.

15.3 Palautukset sopimuksen päättyessä

Asiakkaan on palautettava Palveluntarjoajan omistamat laitteet ja muu mahdollinen käyttöoikeuden alainen omaisuus Sopimuksen päättyessä sellaisessa kunnossa kuin se normaali kuluminen huomioon ottaen luovutettaessa oli. 

Palveluntarjoaja ei vastaa Sopimuksen päättymisen jälkeen Asiakkaalle mahdollisesti jäävistä Palveluun kuuluneista laitteistaPalveluntarjoaja ei vastaa miltään osin vahingoista, jotka aiheutuvat siitä, ettei Palveluun kuuluvia laitteita ole poistettu Palvelun käytön päättymisen jälkeen. 

15.4 Palvelun tuottamisen lopettaminen

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa Palvelua tai painavasta syystä lopettaa palvelun tai sen ominaisuuden tuottaminen kokonaan. Palveluntarjoaja pyrkii siihen, että Asiakkaalle aiheutuu tästä mahdollisimman vähän haittaa. Palveluntarjoaja ei vastaa muutoksesta tai lopettamisesta Asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvista kustannuksista. Palveluntarjoaja pyrkii ilmoittamaan Palvelun lakkauttamisesta kaksi (2) kuukautta etukäteen. 

16 Luottamuksellisuus ja salassapito

Sopimuksen yhteydessä osapuolet voivat saada toisiltaan kaupallisia tai teknisiä tietoja, jotka kuuluvat toisen liikesalaisuuden piiriin tai joihin tällä on jokin immateriaalioikeus. Palveluntarjoajan liikesalaisuuksiin kuuluvat kaikki sopimus- tai tarjousasiakirjoihin sekä palveluihin liittyvät kehitysaineistot, sovellukset ja lopputulokset. Asiakkaalla ei ole ilman Palveluntarjoajan kirjallista suostumusta oikeutta käyttää saamaansa tietoa hyväkseen omassa tai oman etupiirinsä liike- tai missään muussakaan toiminnassa. Etupiiriin luetaan Asiakkaan kanssa samaan konserniin kuuluvat yhtiöt ja sen päätäntäelimiin kuuluvat henkilöt läheisineen ja läheisyhtiöineen. Asiakas ei saa paljastaa saamiaan tietoja eikä luovuttaa niitä ulkopuolisille. Vain sopimuksen täyttämiseksi tarpeellinen tiedon käyttäminen on sallittua. Ehtoa on noudatettava myös sopimuksen päätyttyä. 

Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää sopimussuhteessa kertyvää alan tietotaitoa liiketoiminnassaan vapaasti, esimerkiksi palvelujen kehitystyössä. 

Salassapitovelvollisuus ei myöskään koske sellaisia tietoja, jotka osapuoli on velvollinen ilmaisemaan lain tai osapuolta velvoittavien julkisen kaupankäynnin sääntöjen perusteella.

17 Yhteystiedot ja ilmoitukset

Asiakkaan on huolehdittava siitä, että Palveluntarjoajalla on ajan tasalla olevat yhteystiedot Asiakkaasta.

Asiakkaan tulee lähettää tähän Sopimukseen liittyvät kirjalliset ilmoitukset Sopimuksessa mainittuun tai myöhemmin ilmoitettuun osoitteeseen tai sähköpostiosoitteeseen. Asiakkaan postitse lähettämä ilmoitus katsotaan tulleen Palveluntarjoajan tietoon seitsemäntenä (7) päivänä lähettämisestä ja sähköpostitse lähettämistä seuraavana arkipäivänä. 

Palveluntarjoaja lähettää Sopimukseen liittyvät ilmoitukset Asiakkaalle tämän ilmoittamaan osoitteeseen tai laskutusosoitteeseen tai sopimuksen mukaisesti sähköpostiosoitteeseen. Palveluntarjoajan postitse lähettämä ilmoitus katsotaan tulleen asiakkaan tietoon seitsemäntenä (7) päivänä lähettämisestä ja sähköpostitse lähettämistä seuraavana päivänä. 

18 Erimielisyyksien ratkaiseminen ja sovellettava laki

Näihin ehtoihin perustuvat tai näiden ehtojen tarkoittamaan Palveluun liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti sopijapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli tässä ei onnistuta, ratkaistaan riidat ensiasteena Helsingin käräjäoikeudessa. 

Näihin ehtoihin ja näiden ehtojen tarkoittamaan Palveluun sovelletaan Suomen lakia.

19 Sopimuksen sisältö ja soveltamisjärjestys

Sopimuksen sisällön määräävät Sopimus ja sen liitteet. Jos sopimusasiakirjojen sisältö on keskenään ristiriitainen, etusijajärjestys on seuraava:

  • Sopimus
  • Palvelukuvaus
  • Hinnasto
  • Yleiset sopimusehdot. 

Jonkin sopimusehdon pätemättömyys ei aiheuta muiden sopimusehtojen pätemättömyyttä. 

20 Ehtojen voimassaolo

Nämä ehdot ovat voimassa 12.12.2024 alkaen toistaiseksi. Nämä ehdot korvaavat aikaisemmin voimassa olleet Wattinen-palvelun yleiset ehdot. Näitä ehtoja sovelletaan myös ennen niiden voimaantuloa tehtyihin sopimuksiin 1.3.2025 alkaen.